fredag 12 augusti 2016

Jag vill ha din man ...

"Jag vill ha din man", säger jag till kvinnan över disken och blinkar med båda ögonen. 
Hon blirar lätt på mig med sina underfundiga samtidigt som en lätt rodnad slår upp på hennes redan rosiga kinder. 

Mannen bakom mig i kassan tittar nyfiket. Med tanke på vår stora åldersskillnad skulle jag tro att han funderar på hur det gick till. Eftersom det åtminstone bör skilja minst, jag säger minst för att vara på den säkra sidan, trettio års skillnad mellan kvinnan och mig, förstår jag honom. Det ser till och med ut som om hans tankar fluktar runt omkring hur han skulle kunna sälla sig till det nätverket. Som lyckas fånga så unga kvinnor. "Vilseledd av falsk reklam", tänker jag snabbt och ger mannen bakom mig ett snävt ögonkast.

Barnet inom mig viker sig av skratt medan jag själv i hypnosliknande takt öppnar munnen utan att få fram en stavelse. Det hysteriska i situationen späs ytterligare på när den strama kvinnan bakom disken föder fram. "På vilket sätt menar du att du vill ha honom?" Hastigt ser jag en bild framför mig. En man av tiden välbevarad, serverad på silverbricka med ett gnistrande äpple i munnen och grädde på toppen av hela härligheten. Ja, det vill säga inte på den härligheten.

Mitt inre är i uppror. Det inre barnet ligger dubbelvikt och slår sig på knäna. Stämbanden som normalt sett brukar vara väloljade har fullständigt kört slut på smörjmedel. Mitt levande frysta jag signalerar obehag och varningsklockorna är påslagna. De signalerar för fullt. Beteendefel, beteendefel, beteendefel. Därför försöker jag på något sätt styra in mina tankar på någon form av autopilot så att ljud kan komma fram ur min lekamen. Vad hjälper det. Tydligen helt stängt på bolaget idag och ingen hemma. 

Kvinnans röda färg har stegrats ytterligare några grader. Långa välmanikyrerade låtsasnaglar trummar på kassadisken. För dagen uppmålade i ljust lila. Min tunghäfta släpper äntligen och jag få fram: "Jag skulle bara vilja be, jag skulle bara vilja behöva, jag skulle behöva, kan jag få, skulle du tro att det skulle vara möjligt med juridisk hjälp av din man? Ingenting annat".

Fy sjutton för att göra ärenden på fredagar! 

Idel Strålstjärna

2 kommentarer:

  1. Ha, välskriven och rolig novell att läsa. Bra jobbat!

    /Ponören - www.ponoren.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack roligt o höra att du gillade den.

      Radera